Val 2010

Jag vet att alla spyr över allt som har med val att göra just nu,
men sen är detta min blogg så jag skriver om och vad fan jag vill.
Jag känner att jag måste få avreagera mig lite.
Läs eller låt bli. Jag tvingar ingen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det hela. Egentligen.
Sverige är en demokrati och alla ska ha rätt att få tycka till och säga sin mening.
Det är bra. Det är det. Faktiskt.

Även om jag inte blev nöjd med hur det blev i slutändan.
Jag röstade rödgrönt och miljöpartiet blev det tredje största partiet i riksdagen. Yeay! :)
Hade man gått på det parti som ensamt fått flest röster
hade faktiskt Socialdemokraterna vunnit.
Nu går det ju inte riktigt till så och alliansen fick fler röster än de rödgröna.
Plus att Sverigedemokraterna lyckades ta sig in i riksdagen.
Det spelar ingen roll hur mycket de säger att de inte är ett främlingsfientligt parti.
Många av de saker de vill införa är främlingsfientliga. Och kvinnorförtryckande.
Även om det verkar låta bra (vilket såklart samtliga partier försöker få sina åsikter att låta).
Jag sympatiserar inte med dem.

Och ja. Alla har rätt att säga sin mening och rösta på precis vad de vill.
Men. Det gör det inte bättre, i mina ögon, att de kom in för det.
Jag tycker det är hemskt att de kom in i riksdagen.
Men sen har de bara 5% och det kommer man inte en tum på om man inte har medhåll från övriga partier, vilket jag inte tror de kommer få så mycket av.
Tyvärr, alla där ute som röstat på SD.
(Och jag vet att det är några i min närhet som gjort det,
vi tänker och vill olika och alla har rätt till en åsikt.
Jag tycker inte mindre om er för det.)

(Och förresten, vad var egentligen grejen med hejaklacken på SDs valvaka?
Det passar sig inte riktigt på en valvaka,
på en fotbollsmatch eller en hockeymatch, visst,
men på valvaka? Nej.)

Många tror jag också har röstat på SD pga rent missnöje.
Visst, många relaterar till en mer ansvarsfull invandringspolitik
och det låter bra med att bry oss mer om våra äldre (det är viktigt)
och att det ska bli hårdare straff för brott.
Men det är väl fler partier än SD som tycker att det är viktigt,
även om det inte är bland det viktigaste? (och där finns mycket som är viktigt)

Men grejen är lite, som jag har förstått den, att SD menar att det kommer bli färre brott om det blir mindre invandrare, vilket jag anser inte är fallet då de flesta som begår brott i Sverige är av svensk härkomst.

Andra saker de vill införa, men som inte är deras huvudfrågor, är att föräldraledigheten ska vigas helt åt modern och inget alls till fadern. Detta för att kvinnan ska stanna hemma, sköta hemmet och föda barn, medan mannen ska försörja familjen. Alltså, underförstått, kvinnan har ingen rätt till karriär. De vill säkert få detta att låta som att de bryr sig om kvinnorna, men nej, jag tror ärligt inte det. (ursäkta om det blir lite väl feministiskt här, men det gör mig lite förbannad) Jag tycker det är lite könsdiskriminerande, både mot mannen och mot kvinnan då jag tycker att båda föräldrarna ska ha rätt till föräldraledighet (det bästa vore om man kunde dela det rakt av, då jag mer kan tänka mig att båda föräldrarna vill vara hemma med sina barn lika mycket (såvida man inte bara tänker på pengar)). Dessutom vill de införa vårdnadsbidraget, också det för att kvinnan ska stanna hemma så länge som möjligt. De värnar för kärnfamiljen, dvs mamma, pappa, barn. Underförstått, inga samkönade äktenskap, vilket är rent sjukt.

De menar att de invandrare som sköter sig ska få lov att vara här, men grejen är att de piper vad de än gör. Om invandrarna jobbar, då tar de våra pengar och om invandrarna inte jobbar, då tar de våra bidrag. Hur tänkte de där? Att det då inte finns något annat alternativ än att skicka hem dom allihop, oavsett om de sköter sig eller inte? Rätt sjukt det också.

De vill också förkorta tiden för fri abort till vecka 12, vilken nu är till 20 eller 22 (helt fri upp till vecka 12, efter samtal med kurator 12-18, men fortfarande fri och socialstyrelsens beslut 18-22). Detta är också sjukt. Alla ska ha rätt till att få utföra en abort om de inte önska vara gravida. Visst, jag tycker inte att man ska utnyttja det som ett preventivmedel, vilket det finns de som gör. Men. Det måste finnas till dem som är för unga, har sjukdomar, har blivit våldtagna, inte alls vill ha barn mm. Finns det inte kommer det att ske ändå, olagligt. Och det är inte så mycket bättre då det kan bli fler komplikationer som sterilitet, allvarliga infektioner och liknande. Detta vill de av den anledningen att svenska kvinnor föder för lite barn. Ja, det gör vi nog, men ska vi bli tvingade till det bara för att de anser att det är så. Ska ett barn som är oönskat eller kan hamna i helt fel uppväxtförhållanden verkligen sättas till världen? På grund av att det föds för lite svenska barn. Känns det humant?

Och på tal om våldtäkt så menar SD att våldtäktsvågen ökat, vilket också är en överdrift. Även om det finns ett mörkertal så vet ju inte de något om det ändå då dessa inte anmäler och är omöjliga att hålla statistik på. De menar då också, underförstått, att det är den stora invandringen som bidrar till detta. Där har de överdrivit igen då de flesta våldtäkter utförs av män från, just det, Sverige. Dessutom, för att återgå till hela det här dravlet med kärnfamilj, så sker de flesta våldtäkter inom förhållanden/äktenskap. Det är nästan uteslutande någon du känner och någon som står dig nära som begår brottet. (och skulle det verka vara många våldtäkter så är det ofta så att en våldtäkt kan uppmärksammas upp till 3-4 gånger efter själva händelsen)




Och ja, många menar att hade varit vi som hade behövt ta oss till ett annat land så hade de minsann inte byggt några kyrkor till oss. Vi hade fått anpassa oss helt efter deras religion och deras regler. Att de rent av hade tvingat oss. Jag vet inget om detta då jag själv inte varit i någon liknande situation, men kan inte vi då visa att vi i så fall kan vara bättre än så.

Mänskligare än så.



(Nu fick SD lite mer uppmärksamhet än vad som var min mening från början,
men ja. Det bara blev så.)

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0