"April, april din dumma sill..."

Ny månad, nya möjligheter.
En månad närmare sommaren och nu är det också en riktig vårmånad,
då allt kan börja slå ut på riktigt, älska :D

Det är också 1 april, April Fools' Day. Lurardagen.
Förra året lurade jag Kimmy bigtime.
Ska se om jag lyckas i år också :)


Aprilskämt är en typ av practical joke som tillämpas över stora delar av världen den 1 april. I Sverige är det vanligt att massmedia har falska artiklar och reportage den första april.

I Storbritannien, USA och Australien kallas dagen för All Fools' Day eller April Fool's Day. I Storbritannien får man bara luras fram till klockan 12.00. I Frankrike kallas den som blir utsatt för aprilskämt för un poisson d'avril (aprilfisk) och i Skottland för en gowk (gök/dummerjöns). I Indien lurar man också folk under Holi-festen den 31 mars.


Aprilramsor

  • Svenska - "April april din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill"
  • Franska - "Aprilfisk" (poisson d'avril)
  • Finska - "April april, ät sill och drick lervatten till" (aprillia, aprillia, syö silliä, juo kuravettä päälle)
Källa: wikipedia

Jag toapapprade Kimmys lada på FV, hehe ;P



Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0