Musik & minnen

Jag har tänkt lite på det där med musik och minnen.
Ni vet när man hör en låt
och så helt plötsligt bara sköljer det en massa känslor och minnen över en,
minnen som man har till just den låten
eller sånt som man kommer att tänka på när man hör just den låten.
Man får lite av en flashbacks-känsla och är tillbaka och återupplever händelser
som man har haft långt in i minnesarkivet.

Jag har jättemånga låtar som jag får en sån där känsla av flashback av,
ibland kan jag sitta och lyssna och bara låta nostalgin skölja över mig.

Jag tänkte jag skulle bjuda på några låtar som jag får en känsla av:


Den här låten får mig att tänka på avslutningsfesten i 9:an
Tomme började spela den precis innan jag skulle hem och kramade alla

När alla vännerna gått hem - Gyllene Tider


Den här låten får mig att tänka på både Budapest och FLU-examen,
men mest på Budapest och sista kvällen på Veranda där de hade karaoke

Rebel Yell - Billy Idol


Den här vet jag inte varför jag får de minnen jag har till den,
för vi lyssnade aldrig på den låten tillsammans,
men i alla fall så får den mig att tänka på när Sara o Thomas bodde i torpet i Hörja

Cygnet to cygnet - The Ark


Denna låten får mig också att tänka på när Sara Och Thomas bodde i Hörja
Entering your heart - Roxette


Denna får mig att tänka på förra våren, i slutet av maj, när jag föjde med praktiken till Liseberg, den här låten spelades ganska flitigt i vår bil
My Cool feat. Dr Alban - Al Azif vs Adam Tensta


Den här får mig att tänka på en massa olika saker, bland annat på tiden precis innan jag började 9:an, när jag träffade Kimmy och när han tog sitt körkort
L'Amour Toujours - Gigi D'Agostino


Den här får mig att tänka väldigt mycket på sommaren 1998, av olika anledningar
Changes - 2Pac


Detta är lite hemskt egentligen, men den här låten får mig att tänka på Tsunamin i Thailand 2004. Jag satt och läste tidningen och läste om alla försvunna och döda, jag tror det var en vecka efter eller nåt sånt och där, just då, gick det upp för mig vad som verkligen hade hänt.
E hade en klasskompis som dog där nere. Hon var 14 år och hade hela livet framför sig.

The rhythm of the night - Interphace

Lämna ett avtryck
Postat av: Sara

Så fort jag me hör The Ark eller Roxette så tänker jag me på Fjöntestorp :) Där e flera låtar som får mig att tänka på de :)

2009-09-12 @ 22:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0