curriculum vitae

Kom hem från Kristianstad för någon timme sen,
efter en cv-workshop som mer var som en genomgång på vad man gör och inte gör,
än vad jag kallar en workshop.
Eftersom jag redan har skrivit ett cv för 3 år sedan och är relativt nöjd med det,
fanns det inte jättemycket som hjälpte mig här,
menmen, det är som sagt obligatoriskt, så vad gör jag.

De sa, precis som sådana här brukar säga,
arbetsförmedlingen säger samma sak,
att du inte ska skriva hur gammal du är i din ansökan eller i ditt cv,
för det är oväsentligt och onödigt, för det vill ingen veta.
Sanningen att säga är att de flesta arbetsgivare visst vill veta hur gammal du är,
visst att de sedan kan räkna ut det själva,
eller åtminstone på ett ungefär, genom att titta på ditt cv,
men det är ju meningen att ett cv ska vara lättöverskådligt och tydligt.
Blir det då inte mindre tydligt och mindre överskådligt
om arbetsgivaren ska behöva räkna ut själva hur gammal jag är?
Det rör ju ihop allting lite, skulle i alla fall jag tycka,
och sedan hade jag lagt undan den ansökan för att jag inte pallat räkna på det.
(Sen kan ju det faktum att jag hatar att räkna ha betydelse också, men ändå.)
Sen försvinner det här cv:et eller ansökan eller vad det nu skulle tänkas vara
och personen ifråga får inte ens någon chans, allt för att de inte skrev hur gamla de var.
Okej, det kan kanske känns lite långsökt, men inte helt omöjligt.
Lite kan jag väl ändå underlätta för dem, om det nu hjälper mig att få jobbet?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Sen kan jag tycka att varför inte skriva sin ålder?
Du ska väl inte behöva skämmas för att du är "för ung" eller "för gammal"?
Ålder har egentligen ingenting med livserfarenhet att göra,
kanske med arbetslivserfarenhet, men inte ens det är säkert,
för någon med lite vett bakom pannbenet vet att en 20-åring kan ha precis lika mycket livserfarenhet som en 35-åring. Det har helt och hållet att göra med vad varje enskild individ har varit med om tidigare i sitt liv.

Ojdå, nu kom jag utanför ämnet lite kanske,
menmen, det är ju inget ovanligt för att vara mig precis, haha ;)

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0