Svininfluensadebatten fortsätter

I och med att det imorgon och i övermorgon är dags att ta influensavaccinet här i krokarna för de flesta i min ålder så är det rena hysterin över om man ska ta vaccinet eller inte.

Pros and cons. Varför och varför inte?
Jag säger som jag sagt tidigare: Det är så uppblåst.
Det är så uppblåst att det snart flyger iväg.

Jag har tagit mitt beslut.
Jag ska inte ta vaccinet. Punkt.

Det är av ganska många anledningar egentligen.
Dels för att som jag sagt innan, det är framtaget på så pass kort tid att man fortfarande inte vet vad biverkningarna är på lång sikt.
Dels för att det inte är 100% säkert att jag inte blir smittad om jag tagit vaccinet.
Eller smittar andra.
Det innehåller en massa konstiga ämnen som man normalt inte ska ha i sin kropp,
men sen å andra sidan så får vi i oss så mycket annat skit bara genom att leva annars också...
Det känns också som att det är bättre för mitt eget immunförsvar att inte ta vaccinet. Att liksom bygga upp det på naturlig väg istället för på kemisk väg.

Och framför allt: Svininfluensan är inte mycket dödligare än den vanliga influensan, den bara sprider sig snabbare. Det är fler som dör i cancer, bilolyckor och naturkatastrofer varje dag än de som dör i svininfluensan.


En av mina favoritbloggare Egoina har haft den här diskussionen i sin blogg.
Hon tänker inte ta vaccinet, men har fått ta skit för sitt val (men också ros). Jag tycker att hon, som ändå är så pass offentlig som hon är, gör rätt i att våga gå emot strömmen och stå för sitt val.

Detta är ett val som vi gör alldeles själva,
inte för att alla andra säger åt oss att ta eller inte ta vaccinet.

Våga välja själv!

Lämna ett avtryck
Postat av: Sara

Jag o Denny ska inte ta vaccinet. Nästan alla som jag har frågat ska inte ta de. Den enda jag känner som tatt sprutan, hon har en allvarlig lungsjukdom. Farfar som e i riskgruppen ska inte ta den. Bättre o bygga upp sitt immunförsvar på naturlig väg!!

2009-11-11 @ 21:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0