Stormvarning och strömavbrott

Stormade som bara den igår som sagt. Var väl stormvarning 2 eller nåt.
Typ 5 minuter innan Grey's var slut så slocknade hela Hässleholm.
Vaa?! liksom. Dock kom strömmen tillbaka efter ett par minuter igen, men ändå.

Jag har nog inte varit med om ett strömavbrott (i vaket tillstånd) då hela stan slocknat på hur länge som helst, senast var nog när jag bodde i Hästveda för typ 10 år sen
(gud, är det så längesen? galet) och inte ens då slockande hela byn.
Av den enkla anledningen att halva byn hade Sydkraft (E-on) och den andra halvan hade Blinkedahls (Brittedahls).
Blinkedahlsdelen slocknade alltid när det stormade. Det slog aldrig fel.
Det var på den tiden då det räckte med att man blåste lite på ledningarna för att det skulle slockna för Blinkedahls kunder och då Sydkraft fortfarande kunde leverera.
Det ändrades ganska snart efter Gudrun då många kunder till Sydkraft inte hade el på flera dagar/veckor eller hur det nu var (eftersom vi hade Brittedahls och bara var strömlösa i högst 2 timmar så har jag inte så bra koll på det där). Snacka om revansch, haha ;p

Sara sa att det hade varit något trombliknande som farit förbi när de var i Perstorp.
Läbbigt värre.
Fast ja, jo, jag vet. Det är inte jätteovanligt med tromber i Sverige,
bara det att de inte alltid blir så stora.
Men ändå, räligt vilket som.

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0