Sandyes årsresumé 2008

(Jag vet, den kommer liiite sent, sisådär ett halvår, menmen, strunt samma, bättre sent än aldrig som man brukar säga ;p)



Det är dags att summera året som gått. Som vanligt går åren på tok för snabbt. Det känns som att jag firade nyåret 07-08 med Sara & Thin i förra veckan och inte som att vi firade 08-09 för bara ett halvår sedan… Jag har hittat en massa olika frågor och kategorier som man kan dela in det gångna året med, och eftersom jag gillar att lista och dessutom göra långa listor, så blir det en väldigt lång lista =P… Slänger även in lite från förra året här och var, vilket jag totalt glömde bort o göra i början av förra året, aja… (tänk på att denna skulle publiceras i början av januari, så det handlar bara om 2008, och att vissa saker kan vara inaktuella för tillfället…)


Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Jag lärde mig spela en låt på bas, vilket jag aldrig gjort innan. Jag stod på ett par längdskidor och ett par slalomskidor (utförs) på vinterfjällutbildningen, det har jag heller aldrig gjort innan. Dessutom har jag vandrat i jämtländska fjällen, ett x antal mil på 5 dagar med en packning som från början och de första dagarna var på 17 kg.

(2007: Jag började på fritidsledarlinjen, paddlade kanot i strömt vatten, vandrade 2,4 mil på 3 dagar, utan att klaga.)


Höll du några av dina nyårslöften?

Nej, tror inte det. Jag är rätt dålig på att hålla just nyårslöften.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, Jennie fick en dotter i augusti.

(2007: Ja, Lourina fick en dotter i juni)


Dog någon som stod dig nära?

Ja, nära och nära, relativt nära iaf, Kimmys farfar dog i slutet av november =(

(2007: Ja, gammelfarmor, dagen efter att vi kom hem från Mallorca)


Vilka länder besökte du?

Bara Danmark… =( tradigt, ville åka lite utomlands faktiskt.

(2007: Spanien (Mallorca) och Danmark (Köpenhamn).


Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?

En solig och varm sommar, den var bättre än förra året, men inte mycket och snö på julafton…

(2007: En solig och varm sommar, den regnade bort rätt rejält i år. Snö på julafton.)


Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?

19 januari – gruppmyssovning haha

6 -14 mars - Vinterfjäll i Huså

24 maj – Liseberg med praktiken

5 juni – syrrans student

20 juni – Midsommarafton

10-17 augusti - Sommarfjäll i Jämtland

17 oktober SkåneRock 08

14 november – fick hem mina bebbar =)

23 november – fick sitta 5½ timme på akuten i Halmstad

1 december – 4 år med Kimmy

(2007: 9 februari – uppsagd från Emiliaskolan

4-6 maj –  Göteborgsweekenden

9-16 juni – Santa Ponsa, Mallorca

17 juni – Gammelfarmor dog

19 juni – körkortet

20 augusti  – Göteborg och Liseberg med Kimmy, syrran, Jeppe, Sara & Thin

22 augusti – börjar Eslövs folkhögskola

15 september

1 december – 3 år med Kimmy

Nyår)


Vad var din största framgång 2008?

Måste nog ha varit att jag lyckades nästla mig in på skolan där jag haft praktik och fick hoppa in lite som vikarie.. där finns inte så mkt anat jag kan komma på nu faktiskt…

(2007: Jag lyckades fixa ett nytt jobb efter uppsägningen, var bara arbetslös i 1½ månad. Och jag kom in på Fritidsledarlinjen på Eslövs Folkhögskola, vilken är den mest eftertraktade fritidsledarutbildningen i hela Sverige. Jag tog dessutom mitt efterlängtade körkort.)


Vad är det bästa som hänt dig år 2008?

Hmm, det är nog en hel del, kommer inte på något just nu faktiskt…


Största misstaget?

Hohojaja, säkert ett par stycken, men det är inget man ska hänga upp sig på…


Har du varit sjuk eller skadat dig?

Nej, har hållit mig rättsånärpå frisk hela året =).

(2007: Fick magkatarr, inte trevligt alls. Sen fick jag tillbaka lite av min överansträngning av ledbandet i foten.)


Bästa köpet?

Mina bebbar =)


Sämsta köpet?

Säkert något onödigt, det brukar vara så…


Vad spenderade du mest pengar på?

Hmm, vet inte riktigt, tror jag har spenderat mest pengar på katterna, för det blir ju en hel del på lång sikt.


Gjorde någonting dig riktigt glad?

Ja, bland annat när det blev bestämt att jag skulle skaffa Kitty och Cookie.


Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2008?
Ojdå, det blir en hel del det…

Don’t stop believin’ Journey, Show must go on Queen, Alvin & the Chipmunks, Sonata Arctica – Tallulah, The Killers - When you were young, Fall Out Boy – Dance, dance, A flock of seagulls – I ran, Men at work – Overkill, Diana King – Shy guy (dancehall remix ) och en massa fler…

(2007: No one - Alicia Keys, Stronger – Kanye West, I can’t help myself – Four Tops, Apologize – One Republic, Muse – Starlight, Sean Kingston – Take me there, Placebo – Running up that hill, Imogen Heap – Speeding cars)


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag tror nog det var same same.


Vad önskar du att du gjort mer?

Brytt mig mer om min kropp och hur jag ser ut, har blivit en aning förslappad i min stil, men det har blivit ändrat nu, precis i slutet av året…


Vad önskar du att du gjort mindre?

Slappat, jag slappar alltför mycket, och käkar för mycket kladd…

Hur tillbringade du julen?
Först åkte vi hem till mamma och fikade där, samt öppnade mina julklappar från henne, sen åkte vi hem till Kimmys morbror och firade med hela hans familj på mammas sida där, mkt trevligt med tomte och grejor…

(2007: Hemma hos päronen, med syrran, styvsyskonen, ”elaka styvmor” =P och farmor och farfar. Trevligt som alltid. Vi kör en lite amerikaniserad jul där med kalkon istället för det traditionella julbordet.)


Blev du kär i år?
Nej, är det redan. Såvida man inte räknar med bebbarna, de blev jag kär i =).


Hur många one-night-stands?

Inga, eftersom jag har pojkvän.


Favoritprogram på TV?

One Tree Hill (USA-avsnitten), Desperate Housewives, Grey’s Anatomy, Gossip Girl (USA-avsnitten).

(2007: O.C (RIP), Grey’s Anatomy, Desperate Housewives, Heroes, One Tree Hill.)


Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?

Nej.


Bästa boken du läste i år?

Innan jag dör av Jenny Downham

(2007: Ojdå, vet faktiskt inte, har läst så många. Men den mest efterlängtade boken måste ha varit Harry Potter och dödsrelikerna, jag vet jag är en tönt, men så är det =))


Största musikaliska upptäckten?
Hmm, jag vet faktiskt inte, bara att band jag tyckt verkat lite sådär flummig i själva verket har varit ganska bra…


Något du önskade dig och fick?

Kisebebisar, fast de fick jag inte, utan köpte själv =P

(2007: Massor! =))


Något du önskade dig men inte fick?
En Vänner-box…

(2007: Tror inte det!)


Årets bästa film?

Sex & the city – the movie, P.S I love you och Mamma Mia! The movie

(2007:  Juno, Ghost Rider, Stardust, Spiderman 3)


Årets bästa låt?

Ojojoj, det är alldeles för många för att bara välja ut en…

Chris Cornells - Scream, Carolina Liar – Coming to terms, Pink - So what+Sober, Ironik – Stay with me, Schnuffel Bunny - Snuggle Song, Live – Lightning crashes, Adam Tensta - Back before you know it, Katy Perry – I kissed a girl+Hot n’ cold, Lady Gaga – Poker face, Swingfly – Singing that melody, Timbaland feat. Keri Hilson & Nicole Scherzinger – Scream  och en massa fler…


Vad gjorde du på din födelsedag 2008?

Jag fyllde 21 och var för ovanlighetens skull ledig, fast sen var det ju ändå en klämdag så… Jag bestämde mig för att variera mig lite och bakade kladdkaksmuffins dagen till ära, efter Leilas recept och ville även prova på Rocky Road, vilket blev uppskattat av mannen här hemma =). Jag bjöd hem föräldrar, farmor och farfar och svärföräldrar på fika. De där kladdkaksmuffinsarna blev en succé så samtliga förväntar sig väl det fler gånger =). Dagen efter kom Sara och Thin och firade mig =) och vi gick ut och käkade på restaurang.

(2007: Jag fyllde 20, jobbade halva dagen och bjöd päron och styvpäron, svärpäron, syskon och farmor och farfar på fika hemma i lägenheten. Det blir dyrt med jättefest, får bli en annan gång, när jag fyller 25 kanske.)

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Nej, tror inte det. Det blir ju vad man gör det till… 


Hur skulle du beskriva din stil år 2008?

Ja, den har varit lite spridd, lite slapp ibland och lite mindre slapp och mer tjejig ibland. I slutet lade jag även till jeans till min garderob, vilket jag inte haft på mig sen typ mellanstadiet, högstadiet.

(2007: Slapp, väldigt slapp, mest mysbyxor och linnen. Gick upp ett x antal kg och kunde inte ha på mig vadsomhelst längre.)

Vad fick dig att må bra?
Massa saker =)


Vilken kändis var du mest sugen på?

Haha, James Lafferty, helt klart, haha. Björn Gustafsson (d. y.) var ju inte helt fel han heller…

(2007: Ingen)

Vem saknade du?
Gammelfarmor, och Sara, saknar att vi inte kan träffas så ofta som vi gjorde innan.

(2007: Gammelfarmor)

De bästa nya människorna du träffade?

Emma, Eddies flickvän. Träffade visserligen henne precis efter jul förra året, men det räknas knappt.

(2007: Måste varit den nya klassen, iaf vissa av dem.)


Vilken politisk debatt engagerade dig mest?

Hmm, är inte så intresserad av politik, tycker ändå att allt bara går utför, vad man än gör…


Har du förändrats mycket?

Jag vet faktiskt inte… det får man nog fråga folk omkring mig…


Vilket plagg använde du mest?

Mina baggyjeans, de är rätt sönderslitna nu, haha, samt en kortarmad skjorta som jag har i olika färger.


Ett uttryck du missbrukat 2008:
Antagligen en hel del, men de jag kommer på just nu är:

”Yeay”


Något som du irriterat dig på under året?

Massor av saker, orka rabbla upp dom här…


Vad har gjort ditt år mycket mer njutbart?

Bland annat att man har fått bo i en trevligare lägenhet…


Hur höll du dig från att bli galen?

Haha, går det?


Årets sötaste?

Björn Gustafsson (d.y.) hans hår vill man bara dra fingrarna igenom, haha =)


Årets hetaste?

Helt klart James Lafferty =)


Årets favoritmånad?

Det är alltid maj, dels för att jag fyller år då och dels för att Sverige är som vackrast då, när allt slagit ut och är sådär härligt nygrönt.


Årets största kärlek?

Kimmy, som alltid och mina kisebebisar =)


Några nya nyårslöften?

Nej, kommer inte att hålla dem ändå…


Gjorde någonting dig riktigt glad?

En väldans massa, att jag har fått jobba lite i år och det braiga omdöme jag fick efter min praktik, det slog det mesta i år faktiskt...


Årets mest omtalade situation?

Finns det nån sån? Ja, vänta, jordbävningen den 16 december var faktiskt en ganska omtalad situation för oss som upplevde den…


En minnesvärd händelse?

Det måste nog vara, som jag kan komma på sådär på rak arm, Göteborg Open, så fantastiskt och en så obeskrivlig känsla. Man måste helt enkelt ha varit där.. Sen Julmarknaden på Liseberg i samband med det, så mysigt =)


Något du aldrig glömmer?

När jag och Anna fastnande i Halmstad efter att hon fått bensin över sig på Statoil Eurostop och vi sen satt  på akuten i 5½ timmar. Samt synen av Anna med slangar ut från ögonen (de satte koksaltslösningsdropp för att få ut eventuella rester av bensinen)… Ja, jag och Anna kom närmre varandra iaf… =)


Årets favoritord eller uttryck?

”Yeay”


Vem eller vilka borde du tacka för något?

Ingen nämnd, ingen glömd…

(2007: Sara, för att hon fanns där när det behövdes som mest, du gick upp i ottan, cyklade in till stan tog världens tidigaste tåg, allt för att sedan få sitta utanför i ett väntrum i sisådär 3-4 timmar)


 

Årets:

Plats: Lund har det varit rätt mycket faktiskt det senaste året… Och Eslöv, men det är ju pga skolan, men om man kan kalla det årets plats. Huså var också en trevlig plats =)
Resa: Till Jämtländska fjällen; Huså i mars och Storulvån i augusti. Det blev tyvärr inget utomlands =(.

(2007: Mallorca; Spanien och Höstvandringen samt Kanothajken var väl en resa i sig).

Bostad: Trea med nyligen nyrenoverad balkong, med sambo och två små kattflickor.

(2007: taskig tvåa byttes ut mot mycket trevligare trea).
Husdjur: Två små kattflickor; Cookie och Kitty.

(2007: inga, tyvärr).
Språk: Svenska, lite engelska.

(2007: svenska, lite spanska och engelska).
Musik: Det jag nämnde lite längre upp. Det blev faktiskt ganska mycket One Tree Hill-inspirerat också av någon anledning.
Dagboksnostalgi: Cecelia Aherns Där regnbågen slutar.
Mat: Bakad potatis och tacos.
Dryck: Cider och Fanta.
Affischer: Inga alls, var många år sedan jag hade affischer uppe.
Oljud: Nyinflyttade grannar, som tyckte det var helt okej stå utanför huset och skrika med sina kompisar kl. halv 1 en torsdagsnatt.
Arbete: Mest bara skola, men precis sådär i slutet av året fick jag hoppa in och jobba där jag hade haft praktik, som elevassistent.

(2007: elevassistent och vik. förskollärare).
Fest: Nyår, ”kalasen” i Lund, sexpartyn, midsommar mm.

(2007: nyår, midsommar, sexpartyn och massa sånt).
Upptäckt: Jag klarar det mesta, med enbart ilska, eller i vissa fall vilja. Dessutom har jag upptäckt att jag måste ge upp för att klara en utmaning som verkar helt körd. Först då kan jag se allt med nya ögon och ta tag i det igen och på sätt klara det.

Kaos: Livet…
Shopping: Inte så jättemycket, mer på IKEA isf…
Förhållande: Syrran och Jeppe =).

(2007: Inget spektakulärt).

Splittring: Patricia och Daniel, men det löste sig igen =) Tack för det!
Reunion: Skulle ha blivit en liten miniklass-reunion på mitt sexparty, men det blev inte så, vilket var lite synd.

(2007: nja, ingen sådär direkt).

Vänner: Ingen nämnd, ingen glömd.
Telefonsamtal: Många fler sen jag skaffade abonnemang istället för kontantkort och dessutom ringer gratis till dom som har samma operatör som jag *yeay*.

(2007: inte fler än vanligt).

Trauma: Vet inte om man kan kalla jordbävningen ett trauma, men lite läskigt var det allt.

(2007: Kanothajk ’07, här kan vi snacka om traumatiskt).
Bedrift: Att lära sig åka nerför, visserligen tog det tid, men jag lärde mig det. Samt att ta sig runt ett x antal mil i backig terräng i fjällen, inte helt utan gnäll och astmaanfall.

Förbättring: Kanske har blivit lite mer sparsam...
Beroende: K & C
Tidsfördriv: Blogga, snoka runt på andra, hehe, bdb, facebook
Plagg: Jeans, för min del, för jag har inte kunnat ha det på år och dar =)
Fynd: Jeansen som Kimmy köpte åt mig, samt skorna jag hittade som det bara fanns en i min storlek kvar av.
Citat:  ”Vi jobbar på särskola, låt oss va!”, det är nog det enda jag kan komma på just nu, men jag har nog sagt en massa konstiga saker annars… Annars har vi typ allt som Eddie sa hos Conny =P…

Utbildningar: FLU såklart! =)

Politik: Barack Obama vann USA-valet, vilket jag är glad över. Det finns kanske hopp för världen ändå.
Snygging: James Lafferty (jag vet inte vad det är, men något är det).

Bästa: Kisebebisarna =) Utsikten i Jämtland.

Häftigaste: Att vårt ena lag vann över lärarnas lag och dessutom hela alltet i FLU1:s volleybollsturenring =D

Värsta: Att trilla i iskallt vatten uppe i fjällen, inte roligt alls =(
Skada: Blåmärken i Huså, ajajaj.

Hemsida: facebook, bloggen.
Gråtlåt: Har nog inte haft en sån på ett par år…
Mest glädjande nyhet: Barack Obama vann USA-valet.
TV-serie: One Tree Hill, alla kategorier.
Smaksättare: Spansk/Grekisk svartpeppar
Bästa konsert: Cassus =)

Alkoholhaltiga dryck: Cider, +46 Cassis/Lime
Insikt: Jag kan mer än jag tror!
Goda gärning för mig själv: Jag köpte en ny mobil, eller ja, tecknade ett abonnemang, så att det både blir billigare att ringa mina vänner och skaffa en ny mobil senare…

Otäckaste: Spindlar, som alltid.

Spya: Den jag fick torka upp efter Kimmy, nog den enda spyan i år faktiskt

Ragg: Behövs inte när man är upptagen, eller hur…

Projekt: Att klä mig en aning kvinnligare, vilket jag lyckades med mer mot julen..

Roligaste: Vårt julspex, haha och ballongdansen var ju bara som körsbäret på toppen…

Läten: Kattläten som jag härmar ;p

Småstad: Hässlehåla funkar...

Storstad: Bara varit i Stockholm i år, och jag kan inte uttala mig särskilt mycket om det faktiskt...

Festfixare: Nille, helt klart.

Prestation: Från min sida, att kunna ta mig ner för gröna backen och ta mig runt uppe i jämtländska fjällvärlden.

Cover: Missing you av Tyler Hilton (vet, den är äldre men jag hörde den i år).

Textrad: "I'm coming to terms, I'm starting to learn, This ain't all it's cracked up to be, 'Cause I'm using you, you're using me, It's never as easy as we believe"

Vuxenpoäng: Hmm, fick nog inte ihop några sådana i år…
Ekonomi: Obefintlig
Internet: facebook.com, bilddagboken.se och blogg.se
Bloggar: Egoina, Sandra, Emma och Patrycja när hon väl skriver
Spel:
Det spelas i princip bara Monopol och Risk när det väl spelas
Bakverk: Kladdkaksmuffins och Rocky Road-kola

Mest minnesvärda upplevelse: Fjällresorna kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Sista kvällen var ju galen, nakenkalander ftw, haha ;p

Bästa tidning: Cosmopolitan brukar vara det enda jag köper
Roligaste händelse: Ojdå, för många för att rabbla upp här…

Bästa händelse: Samma som ovan.

Bästa låt: De jag nämnde lite längre upp.
Sämsta låt: På tok för många.

Musikvideo: Leave out all the rest, Linkin Park
Maträtt: Min kasslergratäng med ris och bearnaise.
Sämsta TV-program: Lyckochansen och allt vad de heter.

Bästa TV-serie: One Tree Hill (det bara blev så över sommaren) och något måste ju ersätta O.C.
Genombrott: Björn Gustafsson.
Kvinna: Sarabara
Man: Kimmy

Snyggast [Kvinna]: Ojdå…

Snyggast [Man]: James Lafferty (jag vet inte varför, det bara är så)

Avsked: Heath Ledger
Katt(er): Mina små bebisar; Cookie och Kitty

Skratt: Jeff Dunham
Suck: Haha, låter det vara osagt…

Pinsammaste: Säkerligen en hel del
Kändisunge: måste ju vara alla de som föddes i år, Jamie Lynn Spears’ Maddie Briann, Xtinas’ Max Liron, Brangelinas tvillingar Vivienne Marcheline och Knox Leon, Gwen Stefanis’ Zuma, Nicole Richies’ Harlow och sen kommer jag inte på många fler…

Utländska bok: Innan jag dör av Jenny Downham

Storfilm: Twilight slog på rätt bra. The Dark Knight också, Ledger var suverän i den.
Svenska film: Låt den rätte komma in

Utländska film: Twilight, PS. I love you, Juno, Sex & the city, Mamma Mia!

Disney-film: Wall-E

Rollprestation: Heath Ledger som Jokern i Batman - The Dark Knight

Skräckfilm: Hmm, svårt…

Komedi: Juno

Drama: PS. I love you

Doft: Tycker alltid det är min Puma red & white woman

Karriärbyte: Henrik Larsson, från fotboll till innebandy

Nya par: Syrran och Jeppe, äntligen säger jag. =)

Märke: iPhone
Katastrof: Jordbävningen i Skåne den 16 december

Mest spelade låt: Timbaland - The Way I Are
Mest jobbiga mediamänniska: Carola (usch, kan inte med människan) och Peter Jihde

Utmaning: Fjällen, båda gångerna.

Motto: as always, “Sometimes I get so weird, I even freak myself out“

Hallelujamoment: Jag kan spela bas! (i alla fall lite ;))

Största personliga upptäckt: Jag har kommit längre än jag trott, men fortfarande inte så långt som jag borde…


 

Vad jag har lärt mig: Att spela lite bas, det trodde jag aldrig =).

Vad jag inte kommer att glömma med 2008: På tok för mycket…

Vad jag helst vill glömma med 2008: På tok för mycket…

Jag är stolt över mig själv för att: Jag faktiskt, trots att jag inte trodde det, lärde mig att åka både skidor utför och på längd. Jag trodde aldrig att jag skulle stå på ett par skidor. Jag klarade gå runt med 17kg packning på ryggen i vecka, dock med suck och stön, men jag klarade det och det är huvudsaken.



År 2009 ska följande hända:

- Jag tar examen från fritidsledarlinjen.
- Jag får en ny yrkesroll och förhoppningsvis ett nytt jobb.
- Jag åker utomlands minst en gång (Danmark räknas inte).


Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0