La Marche de l'empereur

Vi tittade på Pingvinresan på jobb idag (fast jag lär få se den imorgon eller på torsdag igen, fast det gör nog inte så mycket).
Helt fantastisk film det där! Riktigt bra. Och lärorik. Men sorglig på samma gång.
För er som inte vet så är det någon form av dokumentär av Kejsarpingvinernas 20 mil långa vandring från havet och över isen i Antarktis till deras säkra häckningsplats. Där tar de sig en årlig partner som de håller sig trogen det året, parar sig och när ägget sedan kommit växlar paret ägget mellan sig och hanen ruvar på det då honan beger sig mot havet för att äta upp sig. Lagom tills hon kommer tillbaka är ungen född och de växlar igen för att hanen ska kunna ta sig till havet och tillbaka. Dock ingen enkel uppgift då både föräldrar och ungar kan dö pga de hårda förhållandena och av rovdjur under tiden.

När den årliga kullen är mogen hoppar den i havet och lever 4 år i vattnet, men ingen vet var. Sen dyker de alla upp på samma plats igen, som om det vore magi. Varför det just är fyra år är för att de blir könsmogna då. Efter det tillbringar de tre månader i vattnet och nio månader på land. Kejsarpingvinerna är också de enda djur som får sina ungar på vintern.
Ja. Det blev lite pingvinfakta där. Jag vet.
I alla fall så rekomenderar jag den.

Vidare har jag varit ganska produktiv då jag fixat mig en smörkniv i verkstan.
Mkt, mkt fin. Sen att själva kniven redan var utsågad och att jag bara har putsat den till önskad storlek och form, det är en annan sak ;p
Den ska jag nog ta och fixa lite småskavanker på imorgon och sen blir det till att olja den. Och ingen linolja för då är den värdelös.
Jag och I städade ur ytterligare ett skåp i verkstan igår. Så nu är det lite snyggare där. Inte lika dammigt och lite mer ordning på prylarna.

Jag tvättar också idag. Fortfarande ingen nyckel. Grannfrun rakt över kom och ringde på igår och frågade om vi hade nyckeln, eftersom vi hade den senaste tiden dagen innan. Dock inte, så hon ringde väl till fastighetsskötaren som låste upp dörren. Så nu kommer man iaf in i tvättstugan. Dock gillar jag inte att det inte går att låsa om sig för vem som helst kan traska in där nu och kasta ut mina prylar. Sen går inte dörren att stänga ordentligt heller för den är sönder. Fast jag förstår mig som sagt inte på det här systemet. Som dömt till att misslyckas. Jag hoppas de gör något åt detta nu, för det är inte hållbart. Jag har liksom bara gått och väntat på att det här med nyckeln ska hända.

Det har snöat en massa idag också, men nu har det väl blivit plusgrader så det har nog varit lite snöblandat för det är mest blött ute och inget vitt kvar alls :( Men innan idag kom det en massa snö. Och STORA snöflingor dessutom :D Massa mys.

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0