Bodies-utställningen

Var i Köpenhamn med skolan igår och kollade på Bodies-utställningen,
den där utställningen med riktiga, konserverade kroppar som har rest världen runt sen typ 2004.
Kropparna sägs vara donerade frivilligt till vetenskapen från Kina,
men vissa påstår att det är från kirgsfångar och allt möjligt,
jag vet inte vad jag ska tro...

Det var i vilket fall väldigt lärorikt,
och jag konstaterade att i princip alla hade röklungor
(där var ca 20 kroppar som de använt sig av, på olika sätt).

Ni anar inte hur lika torkade muskler är beef jerkey,
läskigt lika...

Där var även 6 foster i olika stadier,
det är sjukt att barnet är i princip helt färdigt efter bara 8 veckor,
eller ja, färdigt och färdigt, men jag tror ni förstår vad jag menar...
Detta var nog den delen jag tyckte var jobbigast,
vet inte varför,
för jag har konstaterat att fostren som blivit donerade hade dött av någon anledning,
för man donerar inte frivilligt ett levande foster till vetenskapen,
såvida man inte gjort abort eller dylikt,
men sen å andra sidan har jag hört att det är så här,
att om man får missfall eller gör abort så tar de vara på fostret och använder det till massa annat...

Testiklar med tillhörande penis är inte särskilt sexiga när det inte finns något som liksom håller uppe dem där de ska,
dvs i pungen...

Jag lärde mig ganska mkt om kroppen som jag inte visste sen innan, var vissa saker sitter och sånt,
En av våra lärare hade sin man med och han kan mkt om just människokroppen och han svarade och förklarade väldigt mkt om man liksom undrarde något, så jag tyckte det var bra att han var med =)
Lärde mig mkt om foglossningar, mhm...

Röklungorna såg inte alls trevliga ut, helt svarta och ihopskrumpna,
och man fick även se vissa organ med cancer, som en hjärna med hjärntumör,
skrumplever, hjärna efter stroke, förstorad lever och hur ett hjärta såg ut, med alla kammare och sånt,
och man tänkte liksom inte riktigt på att det var riktiga kroppar,
förrän efteråt, de såg liksom inte riktiga ut, fastän de var det...


Jag läste nånstans i nån artikel på  eventnews.se: "... För att varje enskild cell ska konserveras har kropparna och kroppsdelarna lagts i flytande silikongummi. Detta föregås av en vakuumprocess där allt vatten i vävnaderna avlägsnas. Det tar en vecka att konservera ett litet organ, en hel kropp tar ett år..."

Så det är alltså så de har gått tillväga för att det ska vara så väl bevarat...

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0