Valborg '08

Det var ju som bekant Valborg igår,
och då kanske det passar sig med lite info om detta ;)

Valborgsmässoafton
, sista april eller vardagligt valborg, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj . Traditionen grundar sig på den Heliga Valborgs kult, mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död 779.

På många platser i Finland och Sverige firas helgen genom att bränna bål och på vissa platser med fyrverkerier och smällare. På hednisk tid firade man i Norden en äldre högtid som var kopplad till de döda. Gränsen mellan de levande och de döda ansågs vara svagast under just denna natt.


30 april är med anledning av Konungens födelsedag, allmän flaggdag i Sverige.


På senare år har Valborg upmärksammats för att många ungdomar berusar sig.

Källa: Wikipedia


Firade även älsklingen  igår,
eftersom jag agerade chaufför så var jag nykter
Det slutade med att jag åkte hem tidigare utan K,
eftersom jag till slut var så trött att jag höll på at trilla av stolen.
Så det var bäst att bege sig innan man blev en fara i trafiken,
var första gången jag körde själv sen jag tog körkortet,
har bara blivit att där har varit folk i bilen när man kört annars..
Det gick väl bra, otroligt skönt o inte ha en körskollärare (Kimmy) bredvid sig..

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0