Sammandrag av skidresan

Jag lovade ju ett sammandrag av skidresan i Huså,
och här kommer den;

Torsdag 6 mars: Mot Huså

Avfärdsdagen, vi tog X2000 mot Stockholm kl. 17.58 och var framme cirkus 21.40, sedan var det till att vänta på nattåget mot Åre som blev en 20 minuter försenat och avgick 0.15. Det finns inte sådär överdrivet mycket att göra på Stockholms Centralstation så sent på kvällen. Vissa i klassen gick iväg och gick på någon pub, några bara gick lite och några stannade kvar och passade allas packning. Jag kom på, när jag stod och väntade på tåget att jag glömt både shampoo och duschcreme så det fick jag inhandla på Pressbyrån...

 

Toaletterna för övrigt, mkt dyra, 5 kronor per person och dessutom är det som värsta tunnelbanestationen. Man måste stoppa en femma i en sån där grind för att ens komma in på damernas, här går det inte att använda samma toalett inte. Saknade nästan min hemstads station där =P Men sen å andra sidan så var de mkt fräschare eftersom dem städades med jämna mellanrum.

Hit ska vi! =)

Fredag 7 mars: Huså; första dagen

Sen kom vi äntligen på tåget. Men det var en aning svårt att sova (jag har alltid problem att sova borta, speciellt första natten) så vi (Patricia, jag, Andy och Nille) låg nog och snackade till 1, halv 2 nånting. Vaknade mitt i natten, 3 eller 4 av att tåget stannade till mitt ute i ingenstans, fullt med snö var det iallafall. De hade sagt att det skulle bli snökaos i Åre och familjen nere i Skåne var lite orolig för att man inte skulle komma fram till Åre utan kanske bli fast i Östersund, men det lugnade ner sig rätt snabbt, snökaos var det, men inte särskilt länge. Sen vaknade man väl till vid halv 7 och då passerade vi Östersund, kvart i 8 var vi framme i Åre. Jag upptäckte på tåget att jag inte bara glömt duschgrejor utan även andra saker, som linsvätska, panik! Som tur var hade Felicia linsvätska jag kunde ta ifrån och vi stannade till på Ica för att handla lite så då kunde jag komplettera det övriga som behövdes. På vägen över fjället från Åre till Huså, vilken tog ungefär 25-30 minuter stannade vi till vid Åre Björnen för att hyra skidorna till längdåkningen.

 

Väl framme i Huså började vi välja sängar och packa upp våra saker. Sen gick vi igenom lite rutiner under veckan, som duschning och sånt. Vi bodde i en skola, där för närvarande en liten förskolegrupp huserade, så vi kunde inte använda allt under tiden som de var där. Efter det åt vi lunch och testade längdskidorna så att vi kunde lära oss dem, samt gjorde en liten sightseeingtur i Huså med skidorna på.

 

En del av Huså
image118

 

Lördag 8 mars: Huså; andra dagen

Andra dagen började vi med en lite längre tur på längden. Vi lärde oss att sätta upp vindskydd, in case of emergency. Sjukt djupt med snö var det på sina ställen. Mellan 1,2 och 1,7 meter. Hade man inte skidorna på sjönk man ner rätt långt, med skidor på högst 10 cm. Så för att kunna springa runt utan skidor på när vi rastade och åt så fick man först trampa ner med skidorna en bit och sedan pressade man snön med pjäxorna.

 

Vädret var lite lustigt, ibland minusgrader och ibland plusgrader, vilket gjorde att ett par skidor, däribland mina, som var lite sämre underhållna fick en massa snö under sig, vilket gjorde det oerhört svårt att ta sig fram om man inte hela tiden var i rörelse, vilket oxå var en aning jobbigt. Jag hade väldiga problem med mina skidor, så Raymond var jättesnäll och bytte skidor med mig. Jag är honom evigt tacksam för detta!

 

På väg upp till toppen i snövessla och väl uppe på toppen

Söndag 9 mars: Huså; tredje dagen

Tredje och sista dagen på längden. Även idag strulade vädret, plusgrader ibland och minusgrader ibland och även idag strulade mina skidor, som jag fick byta med Jonty, men det gick inte så bra, då han är både kortare och säkert 15 kg lättare än mig, så vi fick byta tillbaka.

 

Idag skulle vi vara uppe på fjället och lulla rundor och sedan ta oss ner på skidorna. Upp på fjället tog vi oss med hjälp av en snövessla. Det var väldigt trångt eftersom vi hade mer än halva klassen, all dagspackning och allas skidor i ett väldigt litet utrymme, men det var inte så farligt. Väl uppe på fjället bytte jag skidor med Johan istället, vilket var mycket bättre. Den här dagen var den mest psykiskt påfrestande för många av oss. Jag hade inte mkt motivation till att göra något alls, jag druttade i backen ett par gånger och blev väldigt trött på att resa mig upp hela tiden. Däremot blev jag lite av en mästare på att resa mig upp sen, och det var ju i alla fall något positivt.


Senare på kvällen provade vi ut våra slalompjäxor och fick våra skidor för utförsåkningen, imorgon gäller det. Det som alla längtat mest efter. Utför, here we come!

 

Måndag 10 mars: Huså; fjärde dagen

Första dagen utför. Ingenting ville som jag ville och jag var allmänt irriterad, vilket gjorde mig ännu mindre motiverad än dagen innan. Vår skidlärare till skidskolan hade blivit sjuk så vi fick ta in Jonty och Johan i klassen som tillfälliga lärare, då de två är dem som är bäst på det här med skidor. De var väldigt bra lärare, fastän jag bara lärde mig att ploga neråt och bromsa lite den dagen, men det är ju bättre än ingenting. Och imorgon blir det liften som gäller, den kan man tydligen inte bara åka hur som helst, utan man ska stå på ett speciellt sätt och sådana grejor, låter avancerat.

 

Alla andra var riktigt snabba och åkte redan gröna backen och vissa även den röda. Sen har vi proffsen som åker den svarta utan problem.

 

Tisdag 11 mars: Huså; femte dagen

Andra dagen utför. Motivationen var på topp och idag hade Ola fixat en bra skidlärare från Kall (andra sidan Kallsjön) som hette Johan, han lärde mig att styra lite och få mer kontroll över skidorna. Nu kunde jag ta mig ner för backen utan problem efter lite övande. Efter massa övande upptäckte jag att jag fått ett skavsår på benet av pjäxan och blivt helt skinnflådd, aj som fan. Ola trodde jag hade överdrivit när jag sa att jag trodde jag hade blivit helt skinnflådd, fick lite av en chock när han såg att jag hade rätt. Men jag fick inte gå hem förrän jag hade tagit mig upp i liften utan problem. Första gången trillade jag av efter 3-4 meter, sen andra gången trampade lärarJohan på min ena skida så jag fick vara tvungen att släppa, sen tredje gången (gillt) så gick det. Jag har bemästrat liften! =) Sen tog jag mig ner för backen en aning för snabbt och föll precis nedanför, vred benet rätt rejält, men jag hade i alla fall tagit mig upp i liften så imorgon blir det till att öva, öva och sen tar jag Gröna backen! =)

 

I slutet av backarna och pistkartan

Onsdag 12 mars: Huså: sjätte dagen

Tredje och sista dagen utför. Idag var det bara att nöta backen för de flesta. Jag tränade ytterligare på plogningen för att kunna ta den gröna backen. Till min hjälp hade jag Felicia och Andy som coachade mig hela vägen, hade inte klarat det utan dem! Det var riktigt kul att åka utför när man väl fått in tekniken. Detta var också sista natten i Huså, nästa natt blir på nattåget från Åre.


Raymond kom på den briljanta idén med att åka nerför Gröna backen iförd endast Linus gamla baddräkt. Med honom åkte Linus iförd endast boxershorts. Det hela slutade med att Linus drutta i backen, fick en skida genom läppen och fick åka in till Åre och limma och Raymond hade fina skrapsår över hela kroppen efter att ha kasat på snön ett x antal meter.

Halvägs upp i teknikbacken
 image125

Torsdag 13 mars: Huså; sjunde dagen, hemresa

Påbörjade vår hemresa. Städade och packade, och tre av tjejerna tog några sista åk i backen. Lämnade Huså vid kl 14.00 och var framme i Åre en halvtimme senare. Då började en lång väntan på tåget som inte avgår förrän kl. 19.40. Det blir lite mat på Max (bäst!) och annat tidsfördriv. Äntligen anländer tåget och vi påbörjar vår dryga 13 timmar långa resa hem.

 

Det var med sorg i hjärtat man lämnade Huså, visst längtade jag hem, hade sjukt mkt hemlängtan, men jag ville på ett sätt stanna kvar i Huså också. Där var så vackert...

 

Fredag 14 mars: Hemma igen från Huså

Kom hem från Åre igen på fredagen vid 8.20, 20 minuter tidigare än beräknat, snacka om att vi blev stressade när de plötsligt sa att vi var framme och vissa av oss (inte jag =)) var inte ens klara för att hoppa av. Det var skönt att äntligen vara hemma igen, men det kändes ändå ett styng av sorg i hjärtat av att vi hade lämnat Huså bakom oss. Det var en upplevelse jag alltid kommer att minnas.

 

Sen fick jag en smärre chock när jag kom hem, Videomix hade plötsligt bytt namn till Hemmakväll, vad är detta!? Så kan man ju inte göra, och dessutom inte när man har varit borta en vecka...


Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0