Påskdagen '08

Okej, då är påsken snart över,
fortfarande snö, men jag vaknade av att solen trängde igenom persiennerna,
och värmde upp rummet för någon timme sedan, härligt =)
Dock är den dumma snön fortfarande kvar =(

Igårkväll, när vi skulle hem från påskmiddagen i skogen,
var det så kallt att alla dörrarna på Kimmys bil gick att öppna, utom min, dvs passagerardörren där fram,
den gick helt enkelt i baklås, för låset gick inte att få upp heller
så jag fick klättra in genom förarsidan, gcik ju väldigt bra när man är så smidig som jag är... not!
Aja, jag kom in iallafall, och det var tur att det inte var den dörren på förarsidan också,
då hade vi fått gå in från baksätet, det hade varit något det =).

Det var god mat och trevligt sällskap =)
Idag bär det av mot Önnestad och 10-årskalas hos Ks kusin,
blir ett par av dem nu, rätt många i våra familjer fyller år i april och maj,
K i april och jag själv i maj. Jag blir 21 och därmed myndig överallt i världen =)
(vad tiden går snabbt, känns som att jag blev 14 igår)

 


Påskdagen firas i kristen tradition till minne av Jesu uppståndelse, efter att ha blivit korsfäst, död och begraven två dagar tidigare på långfredagen, och infaller på söndagen i påskhelgen.

 

Påskdagen firas enligt olika tideräkningar i de västliga och de östliga kyrkorna. För de västliga kyrkorna infaller påskdagen den första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen, enligt gregorianska kalendern. De östliga kyrkorna firar emellertid påsk enligt den julianska kalenderns tideräkning, varför datumen sällan sammanfaller.

 

Traditionellt talar världens kyrkliga ledare till de kristna församlingarna på påskdagen. Den romersk-katolska påvens påskvälsignelse kallas liksom julvälsignelsen Urbi et Orbi.

Påskdagen räknas även som allmän flaggdag.

Källa: wikipedia, susning.nu

 

image129

 


Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0