Jordskalv

Det var en riktig omskakande händelse,
att vakna till att hela sängen skakar och ett annat obeskrivligt ljud,
ovanpå klirrande glass och skallrande fönsterrutor...

Inte roligt alls, det första jag tänkte på var att hugga katterna,
som låg på varsin sida om mig, och trycka dom tätt mot mig och sedan vänta ut det...
Min första tanke när jag vaknade var att det var en stor jävla långtradarare som körde utanför, men sen ökade det liksom och fortsatte och sen kom jag fram till att det inte låter så när de kör förbi, vilket dom gör hela tiden...
Sen förstod jag att det var ett kraftigt jordskalv (eller ja, kraftigt och kraftigt, men i dessa trakterna är det kraftigt, för det händer inte i Sverige särskilt ofta..) och sen tänkte jag om vartannat "jordbävning/jordkalv" och "sånt här händer inte i Sverige.."
När det sen var över ringde jag till pappa och frågade om det just hade varit ett jordskalv,
mest för att kolla så att jag inte hade drömt, och det hade jag ju inte...

Sen tänkte jag att det var tur att jag hade snoozat den extra gången som jag gjorde,
för annars hade jag stått i duschen under skalvet och det hade verkligen inte varit roligt...
Det roliga är också att katterna började bete sig underligt och leva jävel vid 4-tiden i morse,
så nu förstår jag ju varför dom gjorde det...

Tydligen var det så att hela Skåne, delar av Småland, Halland och Danmark hade drabbats av det här skalvet, som skulle varit orsakat av en jordbävning. Epicentrum skulle varit nånstans utanför Ystad.  
Sen var skalvet mätt till 4,7 på Richterskalan och efterskalv skulle tydligen komma inom ett par dagar.
Som sagt, detta händer vanligtvis inte i Sverige och trodde inte det skulle hända heller, men det gjorde det tydligen.
Det var kraftigaste skalvet i Skåne på 104 år!

Mer info om jordbävningen finns här.


Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0