Hemma...

i Skåne igen,
efter en veckas vandrande i Jämtlandsfjällen.
Det var en upplevelse som hette duga,
det vill jag lova!
Det var jobbigt, kallt, varmt, kul, tradigt, fult och vackert om vartannat.
Jag tror nog att alla i min grupp var lite kinkiga på mig iaf minst en gång,
jag förstår varför,
men jag hoppas oxå de förstår varför jag var som jag var...
Trodde jag skulle stupa ett par gånger,
speciellt när vi var påväg upp på fjället,
downhill var ingen fara,
uppåt var det absolut jobbigaste...
Tror jag trampade snett 10 gånger på en dag,
hade en jäkla tur som inte stukade/vrickade foten som stackars Prisca gjorde.
Fick heller inga blåsor,
förrän sista dagen,
även där hade jag tur,
det hade inte Patricia, som hade blåsor från första dagen.
Däremot hade jag problem med allt annat,
har i princip ingen kondis,
fast sen å andra sidan så borde jag ha lite av det, eftersom jag ändå klarade det,
även om mycket handlade om ren viljestyrka och ilska,
näst sista dagen var jag så arg så jag pinnade på som bara den, av ren ilska
De övriga i gruppen gillade det dock, för då blev det med ens lite fart på oss,
efter att ha fått stanna upp varje gång jag skulle andas (fast detta var bara när vi var på väg upp)
men det är inte heller så lätt när man är oerfaren, har ganska obefintlig kondis, med 17 kg på ryggen och väldigt ojämn terräng.

Tog som sagt nattåget kl. 18.13 på söndagskvällen
och skulle varit framme i Enafors vid 8.39 på måndagskvällen,
men pga signalfel i Stockholm så blev tåget fast där i ett par timmar,
så vi var inte framme förrän 2½ timme senare än utsatt tid.
Vädret de två första dagarna var varmt och skönt,
lite regn precis innan vi gick från Storulvåns fjällstation,
och sen kom regnet när vi satt läger på tisdagen.
På onsdagen regnade det lite då och då,
inga större skurar mer än framåt kvällen,
där vi hade satt läger vid Gåsenstugorna.
Där stannade vi hela torsdagen eftersom vi fått veta att det skulle regna hela dagen,
det var skönt för då fick man vila upp sig lite och samla nya krafter till dagen efter,
då vi skulle gå dubbelt så långt som de övriga dagarna,
vilket hade varit mellan 8-10km per dag.
På fredagen var det uppehåll och solen tittade fram ibland, men mer framåt kvällen.
Vi hade vårt sista läger inte långt ifrån där vi hade haft vårt första läger,
där provade jag på o doppa mig i ån,
det var kallt, men man vande sig rätt snabbt
(tror det kan ha varit mellan +5 och +10 grader)
Sen fick vi i klassen en idé om en sak vi ska göra =)=)
Hoppas det blir bra.
en natten sov jag i prioncip inte alls, dels för att det var kallt
och dels för att ventilen till mitt liggunderlag gick sönder så jag sov i princip direkt på marken,
på morgonen förstod jag varför,
det var nämligen helt vitt på utanför, det hade varit frostgrader under natten,
sen var det jättevarmt på vägen tillbaka mot Storulvån,
och väl framme där fick vi träffa på deras "tama" ren Leif,
konstigt djur det där...
Och sedan väntade en efterlängtad dusch och bastu,
vid kvart i 5 avgic bussen m ot Enafors och sedan var man påväg hem igen.
20 över 6 på söndagsmorgonen var det tågbyte i Stockholm
och det tåget avgick inte förrän två timmar senare, segt...

Nu är jag iaf hemma och kan knappt gå pga av blåsorna jag fått,
men jaja,
det ska kännas att man har vandrat en vecka i fjällen =)

Hade massa mys att ta igen med K igår, så updaten fick vänta till idag =)

Lämna ett avtryck
Postat av: Patrycja

det var såna där små grå strecka som rörde på sig. du vet som extra enrgi och proteiner på en och samma gång! nää inte så trevligt att äta kanske... men hur ser mjölbaggar ut då? är det de där små äckliga larverna? :S

2008-09-07 @ 16:11:13
URL: http://patrycja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0