Innan jag dör

image139Innan jag dör av Jenny Downham är en väldigt bra bok som jag varmt kan rekomendera.
DN har gjort en liten artikel om boken och den går att läsa här.

Jag har även hittat lite information om den på nätet (vilket är i princip det som står bak på bokens rygg):

Jag sätter mig upp och tänder sänglampan. Jag har en penna, men inget papper, så på väggen bakom mig skriver jag: Jag vill känna en killes tyngd ovanpå min kropp. Sedan lägger jag mig ner igen och ser ut på himlen. Den har fått en konstig färg - röd och gråsvart på samma gång, som om dagen håller på att förblöda.

Tessa är sexton. Hon har leukemi och bara några månader kvar att leva. Efter fyra år och en evighet av sjukhusbesök, tester och smärtsamma behandlingar vet hon inte hur länge hon kan förhala det oundvikliga. Det enda hon vet är att hon har två saker att välja mellan - att ligga instoppad i filtar och fortsätta tyna bort, eller att leva till fullo innan hon dör.

Men det är fortfarande mycket Tessa inte har upplevt och för att hinna med allt gör hon en lista. Ha sex, testa droger, köra bil och bryta mot lagen är några av sakerna på den ständigt växande och föränderliga listan. Till sin hjälp på alla galna upptåg har hon bästa väninnan Zoey. Här finns också hennes beskyddande och inte alltid lika förstående pappa, hennes lillebror Cal och mamma som i sin frånvaro inte riktigt tycks veta hur hon ska hantera sin döende dotter. Hos grannpojken Adam möter hon det hon längtar efter mest, den stora kärleken.
image140
Innan jag dör är en bok fylld av vitalitet och stark livskänsla. Den handlar om att ta farväl till livet, men lika mycket om att leva det. Utan sentimentalitet, med absolut närvaro och värme skildrar Jenny Downham i sin uppmärksammade debutroman den unga Tessas sista månader. Det är en bok som är omöjlig att lägga ifrån sig, även om du vet att för varje blad du vänder rinner livet iväg från Tessa.


En annan sak är att det här med konvolut och sådant, de är nästan aldrig detsamma över hela världen, inte alltid titeln på boken är det heller, vilket ju kanske är förståligt, men det är inte riktigt så jag menar, utan att de ibland döper om boken helt. (Kan inte komma på någon bok så här just nu, men däremot en film där de har gjort så; Memory med Elijah Wood, den heter The Bumblebee Flies Anyway på engelska, och sen Memory på svenska, varför inte bara behålla ursprungsnamnet ist!?)

Det har dem inte gjort här i alla fall, däremot har den helt olika covers, på den engelska versionen finns det hela fyra olika, men för ovanlighetens skull så tyckjer jag att alla fyra har något med själva boken att göra, vilket de kanske inte alltid har... Den första tror jag är från den allra första upplagan. Den andra gillade jag jättemycket, likaså med den tredje och den fjärde, vilken är till pocketversionen om jag förstod det rätt.

             
(Klicka på bilderna för att se förstoring)

Lämna ett avtryck

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0